You are currently viewing NRJ og MTV Radio venter på Danmark

NRJ og MTV Radio venter på Danmark

  • Post author:
  • Post category:Ikke-kategoriseret
  • Post comments:0 kommentarer

Den 18. marts 2020 valgte NRJ og MTV Radio at afskedige alle værter som følge af Covid-19. Nu håber selskabet TVR Media, der har ansvar for de to store brands, at Danmark snart ligner sig selv igen.

Radio NRJ (Energy) er en kommerciel radiostation og blandt Europas allerstørste radiobrands. NRJ er i dag aktiv i blandt andet Sverige, Norge, Finland, Frankrig, Tyskland, Belgien, Østrig, Schweiz og Rusland. NRJ lukkede i 2003 sine aktiviteter ned i Danmark, men genopstod efter 15 år d. 1. november 2018 med TVR Media som primus motor.

NRJ drives i Danmark af TVR Media, der i 2019 til manges store overraskelse formåede som de første i verden, at åbne en radiostation under endnu et kæmpe brandnavn, MTV. Danmark er med MTV Radio til dato det eneste land i verden, der har en radiostation til at bære MTV´s navn. Vi fik en snak med TVR Medias direktør, Lars Nielsen, om arbejdet med NRJ og MTV Radio midt i en tid, hvor de fleste måske føler, at Coronakrisen er på retur, men hvor intet kan betegnes som normaltilstand.

”Vores radioannoncører består at mange restauranter, rejseselskaber og kulturorganisationer som fx biografer og teatre, så det er klart, at vi blev ramt. Alt lukkede ned. Lige nu ligger vi på 10-15% af omsætningen ift. før Corona, men med de seneste udmeldinger ser det meget bedre ud – rigtigt meget er åbnet igen, og vi både forventer og kan mærke, at flere og flere annoncører igen har behov – og mulighed – for at annoncere. Og de kan se, at vi er interessante, når de ønsker at ramme et publikum i Storkøbenhavn og Nordsjælland – og naturligvis i resten af landet, hvor man også kan lytte til vores radiostationer via DAB netværket”

Hvor annoncørerne forsvandt næsten med det samme, er det modsat gået godt for lyttertallene:

”Det hænger selvfølgelig sammen med, at mange har tunet ind hjemmefra, men MTV Radio har faktisk fordoblet sine lyttertal i perioden, og det er vi selvfølgelig glade for at se.”

Ifølge Lars Nielsen har begge radiokanaler svingende lyttertal, men Radio NRJ har i gennemsnit cirka 50.000 ugentlige unikke lyttere, og MTV Radio har med de seneste lyttertal overhalet NRJ indenom, og er nu oppe på cirka 70.000 unikke ugentlige lyttere. Men hvordan differentierer de 2 radiobrands sig?

”Udover vores landsdækkende distribution via DAB, web, apps, Sonos med mere, så står NRJ´s FM sender i København, så NRJ er en kanal for hele Storkøbenhavn. Det er klart, at hvis ens målgruppe ligger i København og er 25+, så er NRJ en stærk platform og et stærkt brand at læne sig op af som annoncør. MTV Radio rammer målgruppen, der er lige det ældre – cirka 35+ – og bliver en stadigt stærkere reklameplatform både i København men især i Nordsjælland, hvor MTV Radios FM sender står. Så befinder ens målgruppe sig i eller nord for København, så er MTV Radio en radiokanal man med fordel kan promovere sig på. ”

Inden Coronakrisen indtraf, havde både NRJ og MTV Radio ansat kendte ansigter som Rikke Gøransson og Oliver Bjerrehuus, og NRJ har tidligere haft andre profiler tilknyttet som fx Amalie Szigethy på radioværtholdet. Indtil for nylig holdt TVR Media til på Nørrebro i København, men er netop flyttet til nye lokaler i Nordhavn, hvorfra det kommercielle omkring begge radiostationer bliver styret.

”Det er vi rigtig glade for, og især, at vi nu har alle vores dedikerede folk tilbage til at fylde alle kvadratmeterne ud og hjælpe alle de annoncører, som er og kunne være interesseret i NRJ´s og MTV Radios publikum og stærke reklamepakker.”

Omkring det indholdsmæssige på de to kanaler tilføjer Lars Nielsen

”Vi har som mange andre virksomheder brugt Coronapausen til at tænke over, hvordan vi bedre kan udnytte det overlap, der er mellem de to kanaler bedre rent strategisk. Så uden at afsløre for meget, så vil der rent redaktionelt og kommercielt blive skabt nogle og spændende synergier mellem de to kanaler.”

Til trods for digitaliseringen inden for mediebranchen de seneste år, står radiomediet stadig stærkt. Det mener Lars Nielsen, at der er gode grunde til:

”Jeg mener faktisk stadig at radio er undervurderet. Du har permission på alt. Det er folk, der selv vælger radioen til, og så er radio med til at skabe stemning. Derudover er radio taknemmeligt, fordi du kan få alt til en lyde lækkert – det er kun et spørgsmål om hvor godt dit radiospot er produceret. Den rigtige lyd kan give de mest fantastiske billeder. En bøf kan lyde virkelig lækker med et godt produceret radiospot.”

Modsat hos radiogiganten Bauer og TV-netværk som TV2, Discovery Networks og NENT, handler man som annoncør hos TVR Media ikke i TRP´er, men antal spots.

”Vi har nogle simple spotpakker, som passer rigtig godt til vores annoncører – ikke mindst fordi at det er til at betale. Og i bund og grund er forskellen den samme. Det gælder om at lave kampagner, der virker for kunden, så kunden er tilfreds. Og effektivitet er effektivitet uanset om der handles i TRP eller spotpriser”.

Du kan lytte til NRJ på FM 107,9, DAB, app, NRJ.dk og TuneIn til f.eks. Sonos.

MTV Radio finder du på FM 98,6, DAB, app, Mtvradio.dk og TuneIn til f.eks. Sonos.

Lightpole er et marketingbureau med stor kærlighed til god reklame. Læs mere om radioreklamer.

Skriv et svar