Ifølge Apple´s oversigt, der bygger på brugernes mobildata, er danskerne – i hvert fald i hovedstadsområdet – tilbage i gadebilledet.
Det gælder både gående trafik og biltrafik. Personer i den offentlige trafik er til gengæld stadig fortsat langt under præ-Corona-niveau.
Inden for outdoor reklame har dette enorm betydning, da her primært sælges eksponeringer. Med andre ord er det vitalt for hele reklamebranchen, at der er mennesker, der kan se annoncørernes reklamer. Ellers er de intet værd.
Industrien for outdoor-reklamer i København og i resten af landet har mildest talt været under kæmpe pres siden Marts 2020, hvor mange udendørs reklamepladser er blevet solgt ekstremt billigt, eller sågar været tomme. Der var simpelthen ingen mennesker på gaden til at se outdoor-reklamerne.
Nu er biltrafikken tilbage, hvilket alt andet lige må kunne mærkes i positiv forstand hos de medier, der har digtale billboards på stærkt trafikerede veje over hele landet, fx Citrusmedia, der for nylig købte en konkurrent og nu står stærkt som outdoormedie, der kan levere rigtig stor dækning til de annoncører, der ønsker at ramme netop bilister.
Biltrafikken må også kunne mærkes ift. radioreklamer, hvor Bauer Media, der er landets største radiomedie med kanaler som The Voice, Nova og PopFM, normalt sætter sig selv i scene over for annoncører, der ønsker at ramme de mange tusinde danskere, der hver dag hører radio i bilen.
Både biltrafik, trafik via offentlig transport samt gående bliver hver dag eksponeret over for de berømte abribus / adshels – vitrinerne i mørkeblå stålkonstruktion som vi ser i bybilledet både i form af både busskure og reklameskilte, og strategisk placeret hvor mange mennesker passerer forbi hver dag. For denne type medie er det helt sikkert vigtigt at der generelt bliver åbnet op i Danmark igen, så vi får danskerne tilbage ud på gaden igen.
Busreklamer rammer ikke kun dem, der kører i bus, men også fodgængere og bilister. Derfor er det også kritisk for dem, der lever af at sælge busreklamer, at der er folk på gaden til at blive eksponeret for reklamerne.
Check selv Apple´s corona-trafikværktøj. Vær opmærksom på, at der kun kan søges på ”Copenhagen” i Danmark.
#busreklamer
#outdoormarketing
#markedsføring
#radioreklamer
#abribus
#adshels