Der er heller ingen mennesker i metroen. Det sidste stykke af Cityringen mod Nordhavn blev endda åbnet uden nogen rigtig havde hørt om det. Og det var helt med vilje, for myndighederne beder om, at man generelt set holder sig væk fra offentlig transport. Så ingen champagne og borgmestertale denne gang. Blot larmende stilhed.
På grund af, at der er så få mennesker, der i disse tider bevæger sig rundt i byerne, har Movia også skåret ned på antallet af kørende busser i Hovedstadsområdet. Så busser i bybilledet er der nu meget færre af. Og det giver jo alt sammen rigtig god mening.
Men det vil jo så sige, at der ingen mennesker er på gaderne til at se på billboards, busreklamer, reklamer ved busstoppestederne, stilladsreklamer eller alle de andre former for flashende reklamer og iøjefaldende budskaber, som tusindvis af mennesker hver dag normalt ville blive eksponeret over for.
Outdoorbranchen sælger normalt ”opportunities to see” (OTS), dvs. hvor mange mennesker, der hver dag har mulighed for, at blive eksponeret for en busreklame, et kæmpe digitalt billboard osv. I skrivende stund vil enhver mulig annoncør stille sig tvivlende overfor enhver sælger, der forsøger at lukke outdoor-salget på OTS-tallene i standard-Powerpointpræsentation. For der er ingen mennesker til at se din outdoor-reklame. No opportunities to see.
Men hvordan reagerer outdoormedierne så på det?
Noget vi har været meget glade for her hos Lightpole, er mediernes villighed til at pause eller udsætte vores eksisterende kunders kampagner mens krisen står på. Det vil sige, at et kulturhus, der har måtte lukke ned, eller et hotel, der har måtte udsætte en stor lancering, kan få lov til at få pauset eller udsat deres outdoorkampagne mens Coronaen er over os – for at få genoptaget deres kampagne senere, og få kampagneperioden forlænget i den anden ende. Det lyder måske logisk, men det er nu ikke alle force majeure-klausuler, hvor pandemier står benævnt. Så på den måde udviser outdoorbranchen generelt stor forståelse lige nu, og håber selvfølgelig på, at det bliver husket, når genforhandlingerne skal finde sted. Sådan er det – og det er helt fint.
Men det ændrer ikke ved, at det lige nu er mere end svært at sælge outdoor markedsføring hos medier og bureauer. For når der ingen målgrupper er at ramme, så kan man vel ikke finde nogle købere. Eller kan man?
Lige nu er outdoormedierne ramt på pengepungen. Vi regner vel alle med, at det kun er et spørgsmål om nogle måneder før tingene er nogenlunde normaliserede igen. Men det betyder, at outdoorbranchen på den korte bane er interesserede i, at få solgt deres ledige plads til meget lave priser – for at få nogle penge i kassen. Ligesom når der er stor efterspørgsel og priserne er høje, så er priserne selvfølgelig derefter, når efterspørgslen er lav. Og lige er den… MEGET lav.
Men giver det mening at købe busreklamer nu? Et stort billboard nu? En reklame nede i metroen nu?
Ja, for nogle.
For lige nu vil nogle af medierne være interesserede i, at du booker og betaler din kampagne nu, så de får nogle penge i kassen – mod at give dig en overordentlig stor rabat på din kampagne. Dét, der så kan være fidusen for din virksomhed eller brand er, hvis du kan aftale med et givent medie, at jeres kampagne først starter op når Coronakrisen er ovre, dvs. når størstedelen af den offentlige sektor kommer på arbejde igen og alt gradvist kommer tilbage til normalen.
Det er ikke at udnytte outdoormarkedets pressede situation. Langt de fleste outdoormedier vil faktisk være meget imødekommende over for at få disse early bookings lige nu, hvor branchen nok aldrig har været mere presset.
Lightpole er et marketingbureau, der arbejder med medieindkøb og blandt andet rådgiver om – og sælger – outdoorreklamer . Lightpole ejer ikke selv reklameplatforme, men har samarbejdsaftaler med en lang række af Danmarks mest eftertragtede outdoormedier. For afklarende spørgsmål eller booking, kontakt os.
#busreklamer #reklame #marketing #outdoor #lightpole
Se mere om busreklamer på https://www.lightpole.dk/busreklamer
Ring 2296 2255